dragos-gontariu-54VAb3f1z6w-unsplash-1024x680

ילד יוצר. ילד יצירתי. 😊

תראו לי הורה שלא היה רוצה להוסיף עוד כמה נקודות לאיי-קיו של הילד שלו.

תראו לי הורה שלא רוצה לוודא שהילד שלו יצליח בעתיד.

תראו לי הורה שלא רוצה שהילד שלו יהיה מאושר ומרוצה…

ילדים חכמים, מוצלחים וכיו”ב אינם תוצר של נוסחת אינסטנט. זה משהו שקורה כל יום קצת… כמו מערת נטיפים, לכל טיפה יש משמעות ביצירה המדהימה של הטבע. אנחנו כהורים או מחנכים, אחראיים על הטפטוף הקבוע הזה..

ילדים באופן טבעי אוהבים אומנות, יצירה, ציור, מוזיקה, הצגות  וכיו”ב. המבוגרים לא תמיד מבינים את החשיבות שיש ליצירה ולאומנות בבניית המוח המתפתח של הילד ונוטים להתייחס ליצירה כאל משהו שעוזר להעביר את הזמן ונחמד לפעמים לעשותו.

אני צריכים לזכור שעם השנים, בעיקר בגלל תגובות סביבתיות, הילדים מתקבעים במחשבתם, ומאבדים את היכולת של יצירתיות פורצת גבולות.

ילדים מתחילים ללמוד די מהר שצריך לבחור ולברור מילים והתנהגויות כדי להסוות חלק מחוויותיהם ורגשותיהם. השפה היצירתית, לעומת זאת, חשופה פחות לאותה ביקורת עצמית ולכן נשארת קרובה הרבה יותר לחוויה האותנטית ומשקפת אותה.

יצירתיות בגיל הרך היא החופש לתת לילד להפעיל את הדמיון, להתבטא ולפעול בדרך הייחודית שלו, בין אם הוא מדבר, שר, מצייר או משחק.

עבור הילד, אין דבר יותר משמעותי ומספק מאשר היכולת לבטא את עצמו בפתיחות וללא חשש מביקורת. תנו  יחס של הערכה לילד ואמון בו , הענקת עצמאות ויחס רציני וסובלני , עידוד הדמיון , עידוד התנסות עצמית וניסוי , הבנה וקבלה של רעיונות . כל אלה ייעשו בפיקוח הולם על פעילותו של הילד , ובסופם יגרמו לילדים להאמין בעצמם.

כאשר ילד יוצר, הוא מתאמן בביטוי רגשות, עם או בלי מילים.

ילד יוצר מתאמן בפתרון בעיות ביצירתיות ועם ראש פתוח. חלק מלפתור בעיות זה גם להתמיד למרות תסכול וכישלון.

ילד יוצר לומד להתבונן לתאר, לנתח ולפרש..

ילד יוצר מתרגל מיומנויות של חשיבה ביקורתית, מכירות את הילדים האלו שבאים ומראים לך יצירה ואומרים- נכון עשיתי מכוער? נכון זה לא יפה?

אנחנו יכולים לבטל את דבריו ולהגיד- מה פתאום, זה מקסים! הכי מיוחד! ואפשר גם להגיע איתו לשיח פורה, למה נראה לך שזה לא יפה? בוא נחשוב, מה מפריע לך? מה אפשר להוסיף או לשנות?..

ילד יוצר לומד ומגלה שיש יותר מתשובה נכונה אחת, ומתרגל מספר רב של נקודות מבט.

ילד יוצר לומד שלימודים יכולים להיות כייף! לימוד תוך כדי משחק ויצירה ולא מתוך שינון ולמידה בעל פה – כך החומר הנלמד לא “הולך לאיבוד” אלא נשאר בראש לתמיד.

 

יש שני גורמים הכרחיים על מנת שהתהליך יתהווה:

א. להקרין ולהדגיש את הביטחון שלנו ביכולתם. כשילדים מרגישים בטוחים הם מוכנים להתנסות בכל דבר.

ב. לאפשר שעות פעילות רבות ככל האפשר, באמנות כפעילות רב- חושית

החושים הם האמצעים שבעזרתם קולטים הילדים הצעירים את העולם מסביב. הם משתמשים באופן פעיל בצליל, במראה, במגע, בריח ובטעם

החוויה האמנותית מעצם טיבה קשורה בהתנסות חושית. הלמידה המשולבת באמצעות החושים היא אמנם טבעית, אך העשרתה וטיפוחה מותנות בהתערבות מודעת ומושכלת שלנו, האימהות והגננות.

עצם ההתנסות ביצירה, במגע עם חמרים, בציור ובלישה- יש בה ערך התפתחותי, רגשי וקוגניטיבי רב.

האחריות לטיפוח יצירתיות בגיל הרך מוטלת עלינו- הורים , גננות וכדומה וכדי לעודד יצירתיות, כדאי להבין את תהליכי היצירה  העוברים על הילד שראייתו שונה מהמבוגר: החוויה והתהליך הם שמעניינים, לא התוצר הסופי. רצוי להפנים עובדה זו.

פעילות יצירתית יכולה להיות משחקי דמיון, יצירה בחימר, ציור או שיחה.

הנה מס’ דוגמאות לפעילויות מעודדות יצירתיות:

1.עבודה באומנות ובחומר:

ניתן להראות לילדים טכניקות קלות ופשוטות של יצירה, ומיד הם מתחברים לרעיון ומתחילים ליצור בעצמם. לדוגמא- הדגימי להם יצירה של מגזרות נייר הנעשית  מקיפולי נייר וגזירה מעניינת המשכפלת את עצמה. קחו דף, קפלו לחצי, לעוד חצי ופעם נוספת לחצי, וגזרו  אותו בשוליו או בקיפולים בצורות כל-שהן. לאחר שתפתחו את הדף תגלו כיצד הצורות הגזורות שיכפלו את עצמם לפי הקיפולים ויצרו תוצר יפה ומקורי. גם צביעה סטנדרטית הנעשית על גבי מיחויים שונים הופכת להיות מרתקת ומפתיעה- שימו את דף הצביעה על גבי דף מדבקות/ עלי שלכת/ ניילון פץ- פץ, מפית תחרה ועוד ותנו להם לבחור מיחוי ממה שנמצא בסביבה ולצבוע, הפעילות מהנה והתוצאה  מרשימה!

אפשר לשתף את הילדים בהחלטות ולתת להם לבחור על פי רצונם. לדוגמא- נבדוק יחד עם הילדים עם איזה חומר ניצור?- צבעי ידיים, צבעי גואש, צבעי עץ, צבעי מים, אקריליק, פנדה, לורדים זרחניים וכו’. החומרים הללו אינם יקרים וחלקם זמינים בבית. תהליך הבחירה המונע מנטייה אישית והעדפות של כל ילד מעצים את החוויה וכמובן משפיע על התוצר. שינוי בחומרים או בכלים בהם משתמשים משנה את סגנון הפעילות ומעניק חידוש וגיוון בחוויית היצירה.

2.פיתוח חשיבה יצירתית ע”י התבוננות בסביבה:

אנו יכולים להתרגל ולהרגיל את ילדינו לפקוח עיניים וללמוד להתבונן סביבנו. הסתכלות מכוונת מביאה את הילדים לגילויים מרתקים ולחשיבה מקורית. כאשר נשאל את הילדים מה רואים מסביב, הם יגלו עניין וישמחו לשתף פעולה. אתגרתי פעם את הילדים לחפש עיניים מסביבנו. יחד מצאנו המון ‘עיניים’, החל מתפוחי אדמה (לא כל כך טריים) ועד שני פרחים באדנית שבלטו מתוך העלים והזכירו להם צורה של עיניים…

מכל דבר ניתן ללמוד ולפתח את הדמיון והיצירתיות! צאי מידי פעם עם הילדים ולכי איתם לאזור פתוח (אפשר גם ממש קרוב לבית, ואפילו מהמרפסת שלכם…) עודדי אותם להתבונן ולהתפעל. הסתכלו על העץ שעליו נושרים בשלכת או על העננים השטים בשמים ולהם צורות מעניינות, תוכלו גם למקד את המבט על להקת ציפורים מעופפת, חתולה המטפסת על גדר ועוד, הכל פתוח ויש אין ספור דוגמאות.

  1. להרבות במשחקי דימיון:

בזמן ארוחת ערב תאפשרי לילדים לאכול בכוחות עצמם, ותוך כדי תיהני לראות כיצד הם חותכים פיסות מהחביתה, בוצעים מהלחם או נוגסים במלפפון ומראים לכולם מה יצא להם: ‘הנה אריה, וזה רכבת או פרח’ וכו’, הכל כיד הדמיון הטובה עליהם. גם שעת רחצה יכולה להיות אטרקטיבית ומגוונת- הקצף שעל הראש יכול להפוך לשלג, קצפת או לגלידה.

צרו פינת תחפושות מרתקת, או שחקו במשחקי תפקידים, כמו- אבא ואמא, גן ילדים או כיתה וכו’

משחקי דמיון מפתחים באופן הכי משמעותי את היצירתיות אצל ילדים. הילד נחשף לסיטואציות שונות ובכל פעם עליו לנהוג בצורה שונה בהתאם לדמות אותה מיצג.

 

לסיכום,

אנו כהורים ומחנכים צריכים לאפשר לילד מרחב יצירה פתוח, גמיש ומכיל על מנת לפתח גמישות מחשבתית ולהעצים את הילד בהווה ובעתיד בעז”ה.

בהצלחה ויצירה מהנה:)

פוסטים נוספים

more posts